Mauritshuis

MEER DAN EEN MEISJE MET DE PAREL

Het Mauritshuis, heropende dit voorjaar haar deuren en heeft zeker een aantal prachtige “pareltjes” in huis. Zaal na zaal krijg je de hoogtepunten van de (over het algemeen) Nederlandse zeventiende-eeuwse schilderkunst te zien.

Tot mijn grote (GROTE) schaamte moet ik bekennen dat ik het Mauritshuis nog nooit bezocht had voor de verbouwing, ik ga dus geen intelligente vergelijking geven van de voor en na situatie (sorry). Deze post is vooral een opsomming van de ohhhssss en ahhhhsssss van een kunstnerd 😉

Jeeejjj They are open!!! Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Jeeejjj They are open!!! Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Decadent woonhuis

Het Mauritshuis voelt als een (decadent) woonhuis. Het museum is  huiselijk en heeft bescheiden afmetingen. Slechts twee verdiepingen met kunst, verdeeld over een aantal kamers, maken het een fijn museum om op je gemakje door te lopen en alles goed te bekijken. Zonder dat de verveling (of een enorm hongersgevoel) toeslaat. Een klein nadeel: het museum heeft zoveel topstukken dat het eigenlijk te veel bezoekers trekt en de knusse setting ietwat onhandig is, maar dat mag de pret niet drukken.

Eén van de decadente kamers, met dit maal een blauw kitsch behangetje (nou ja, opgespannen stof).

Eén van de decadente kamers, met dit maal een blauw kitsch behangetje (nou ja, opgespannen stof).

 

Deze kamer schreeuwt gewoon om een feestje! Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Deze kamer schreeuwt gewoon om een feestje! Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

 

Een prachtige lift. Volledig integer aan de architectuur van het Mauritshuis.

Een prachtige lift. Volledig integer aan de architectuur van het Mauritshuis. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Publiekstrekker

De allergrootste publiekstrekker (kuch-toeristen-overdosis-kuch) is zonder twijfel Het meisje met de parel (1665-1667). Dit pareltje van Johannes Vermeer is onbeschrijfelijk mooi, vooral als je even de kans hebt om er ongestoord naar te kijken (ahhh die kleuren en ooohhh die blik).

Helaas is dit een uitdaging, aangezien om de haverklap een olijke bezoeker voor je neus duikt om met zijn mobieltje (of erger, zijn tablet) een snelle foto te schieten (lieve mensen, in de museum winkel verkopen ze prachtige kaarten voor slechts een euro, bespaar je de moeite om zelf een foto te maken. Oh en als je toch een foto maakt, zet dan even je flits uit…). Toch lijkt het mysterieuze Meisje met de parel, zich niets aan te trekken van de hysterische bezoekers en houdt haar betoverende blik strak op oneindig.

Johannes Vermeer, Het meisje met de parel, 1665-1667, olieverf op doek,  44,5 × 39 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje (ach verdorie, nu heb ik toch mijn eigen fotoverbod geschonden).

Johannes Vermeer, Het meisje met de parel, 1665-1667, olieverf op doek, 44,5 × 39 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje (ach verdorie, nu heb ik toch mijn eigen fotoverbod geschonden).

 

Andere pareltjes

Het Mauritshuis hangt vol topstukken en eenieder die zich ooit (oppervlakkig) heeft verdiept in de Gouden Eeuw zal in iedere kamer een zucht van herkenning slaken. Ahhh, de Stier van Paulus Potter, en och, Het Puttertje van Carel Fabritius (ja, die van dat boek), ach gut wat een mooi zelfportret van Rembrandt en zucht, wat schilderde Ruysdael een een prachtige Hollandse wolken Haarlem.

Maar er is meer:

Anatomisch lesje Lekker griezelen (of medisch geïnteresseerd kijken) bij gigantische De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp.

Rembrandt, De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp (detail), 1632, olieverf op doek, 216,5 × 169,5 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

 

Oude man Deze oude man van Rembrandt doe mij altijd een beetje denken aan een oud-oom die half aangeschoten op een feestje zit. Los van mijn vreemde associatie is dit schilderij is een prachtige late Rembrandt. Doe vooral even een stapje naar voren om te genieten van de ruwe penseelstreken.

Rembrandt, De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp (detail), 1632, olieverf op doek, 216,5 × 169,5 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Rembrandt, Portret van een oude man, 1667, olieverf op doek, 81.9 x 67.7 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

 

Creepy Jezus Check! Gelukkig heeft het Mauritshuis ook wat enge kindertjes in de collectie (check deze post voor meer kinders). De Duitse (ach so) schilder  Lucas Cranach de Oude gaf Jezus wel een heel royaal voorhoofd. Kleine kanttekening: verder is het werkje wonderschoon en ook het verder werk van Cranach is het bekijken waard!

Lucas Cranach de Oude, Maria met kind (detail), c. 1515 - 1520, olieverf op paneel, 62.7 x 42 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Lucas Cranach de Oude, Maria met kind (detail), c. 1515 – 1520, olieverf op paneel, 62.7 x 42 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Alle visjes op het droge Deze vissen liggen wat onhandig in (of op) de rivier. Toch is dit meesterwerkje een samenwerking tussen art-historical superstars Jan Brueghel de Oude en Peter Paul Rubens. De visjes zijn overigens van Bruegel, want die was gespecialiseerd in de flora en fauna.

Jan Brueghel de Oude & Peter Paul Rubens, Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva (detail), c. 1615, olieverf op paneel, 74.3 x 114.7 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Jan Brueghel de Oude & Peter Paul Rubens, Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva (detail), c. 1615, olieverf op paneel, 74.3 x 114.7 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Kookkunstje Deze versierde zwaan is een decadente vorm van het pasteitje. Het is niet enkel een prachtige tafelstuk, maar ook nog eens een heerlijk gerecht.

     David Teniers de Jonge, Keukeninterieur, 1644, olieverf op koper,  hoogte: 57 x  77.8 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje


David Teniers de Jonge, Keukeninterieur, 1644, olieverf op koper,
hoogte: 57 x 77.8 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Liefde. Of toch niet? Op het eerste oog lijkt dit schilderij van Frans van Mieris een romantische scene tussen een man en een vrouw. Maar… de twee ondeugende hondjes op de achtergrond verraden de werkelijke situatie. Het is namelijk een bordeeltje!

Frans van Mieris de Oude, Bordeelscène (detail), 1658, olieverf op paneel, hoogte: 42.8 x 33.3 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Frans van Mieris de Oude, Bordeelscène (detail), 1658, olieverf op paneel, hoogte: 42.8 x 33.3 cm, Mauritshuis, Den Haag. Foto: Een Koud Kunstje | Teuntje

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s