Oud goud

GOUDEN VLIEGEN IN HET OUDE EGYPTE

Diamonds Are a Girl’s Best Friend‘ gaat voor mij niet op, maar ik heb wel een  zwak voor oude sieraden (niet de ring van een oudtante, maar echt oud, zeg maar, voor-Christus-oud). In musea sta ik regelmatig weg te zwijmelen bij glimmertjes uit het verleden, terwijl ik in mijn hoofd stiekem plannen maak voor een indrukwekkende kunstroof (hoe moeilijk kan het zijn om à la Mission: Impossible aan een touw door het dak te komen?).

Zo werd de innerlijke dievegge behoorlijk geprikkeld door deze prachtige gouden ketting. Helaas is dit oogstrelende sieraad een oudheidkundig artefact en bevindt het zich in het (waarschijnlijk zeer goed bewaakte) British Museum. Ver buiten het bereik van mijn vliegensvlugge vingers.

En dat is eigenlijk wel terecht, want dit Egyptische pronkstukje is 3500 jaar oud!
Over tijdloze mode gesproken… 😉

Egyptische ketting met vliegen, 18de dynastie, 1470-1350 v. Chr., lengte 24 cm, The British Museum, Londen. Foto: The Britisch Museum.

Dappere vlieg

Vlieg amulet, 2040-1648 v. Chr, 1.4 cm, The Cleveland Museum of Art, Cleveland.

Vlieg amulet, 2040-1648 v. Chr, 1.4 cm, The Cleveland Museum of Art, Cleveland.

Vandaag de dag wordt de vlieg vooral als een irritant (argh, dat monotone gezoem!) en smerig (vanaf de drol vliegt hij zo naar jouw bordje eten) wezen beschouwd. In het Oude-Egypte was de zoemende zes-poter echter een stuk populairder, nou ja, vooral de gouden variant. De gouden vlieg was een geschenk aan hen, die moed hadden getoond in de strijd. Mogelijk werd de vlieg beschouwd als een dapper wezentje, onbevreesd in iedere strijd (want hoe vaak je ook uithaalt met die vliegenmepper, ze blijven terugkomen!). De vliegen ketting gaat mogelijk terug op deze gouden ere-vliegjes.

Het is echter ook mogelijk dat deze vliegenketting werd gedragen te bevordering van de vruchtbaarheid (zodat de koningin veel jonge faraootjes zou baren). Of ter bescherming tegen echte vliegen, aangezien deze insecten ook verantwoordelijk werden gehouden van de verspreiding van ziektes.

Het turquoise vliegje hierboven werd waarschijnlijk ook gedragen als amulet tegen ziektes, vanwege het kleine formaat kon de eigenaar het altijd bij zich dragen. Aangezien de gouden variant enkel voor de (‘heldhaftige’) elite was weggelegd, waren deze goedkope  exemplaren van klei een ideaal alternatief voor de gewone mens.

Helaas behoor ik zelf niet tot de welgestelde elite en heldhaftig ben ik al helemaal niet, dus die vliegenketting gaat mooi aan mijn neus voorbij. Maar ach, ik zal hem toch nooit zo stijlvol kunnen dragen als Elizabeth Taylor (zij komt zelfs weg met die dode vogel op haar hoofd!).

Nu ik deze post schrijf, duikt er ineens een hele dikke vlieg op in mijn kamer. Bizar…

Elizabeth Taylor als Cleopatra met vliegenketting. Foto: extravaganzi.com.

Elizabeth Taylor als Cleopatra met vliegenketting. Foto: extravaganzi.com.

Geef een reactie

